مجری طرح معماری سازمانی سازمان بیمه سلامت ایران:

بیمه سلامت بیشتر از سایر بخش‌ها در فناوری اطلاعات سرمایه گذاری کند

بیمه سلامت بیشتر از سایر بخش‌ها در فناوری اطلاعات سرمایه گذاری کند
تاريخ:دهم اسفند 1401 ساعت 09:01   |   کد : 20153   |   مشاهده: 6846

مجری طرح معماری سازمانی سازمان بیمه سلامت ایران گفت: بیمه سلامت به عنوان یکی از حوزه‌های پیش رو در نظام سلامت باید بیشتر از سایر بخش‌ها در زمینه فناوری اطلاعات سرمایه گذاری کرده و زیر ساخت‌ها را برای استفاده از داده‌ها با حفظ محرمانگی، فراهم کند.

به گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت سرمایه بیمه سلامت ایرانیان به نقل از پایگاه خبری سازمان بیمه سلامت، حسن حقیقی در دومین روز اجلاس سراسری مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت ایران درباره استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه بیمه سلامت افزود: یکی از زمینه‌هایی که از فناوری اطلاعات مثال زده می‌شود، حوزه سلامت و به خصوص بیمه سلامت است. در گذشته در صنایع و بخش‌های مختلف چهار منبع شامل مواد خام، سرمایه، نیروی انسانی و ماشین آلات داشتیم، اما امروزه فناوری اطلاعات، پنجمین عامل ضروری در تولید ارزش افزوده است.

وی ادامه داد: در تمام کسب و کارها و صنایع امروزه از فناوری اطلاعات استفاده می‌شود تا فرآیندها بهینه شده و فرصت‌های جدید حاصل شود. داده‌های ارزشمندی که در حوزه سلامت وجود دارد، منجر به ارائه خدمات جدید می‌شود. توان نظارت به واسطه استفاده از فناوری اطلاعات افزایش پیدا می‌کند و می‌توان گزارش‌های لحظه‌ای دریافت کرد تا مدیران بتوانند تصمیم‌های بهتری بگیرند.

استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: برخی تکنولوژی‌های نوظهور شامل کلان داده و تحلیل داده، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، داده باز، امنیت، رایانش ابری، فرایند کاوی، پردازش زبان طبیعی و زنجیره بلوکی است.

مجری طرح معماری سازمانی سازمان بیمه سلامت ایران اظهار کرد: در حوزه سلامت به طور کلی داده‌های زیادی از منابع مختلف تولید می‌شود. حجم این داده‌ها بسیار زیاد است و در جهان گفته می‌شود یکی از حوزه‌هایی که بیشترین داده‌ها را در اختیار دارد، حوزه سلامت است. گاهی این داده‌ها ناهمگن بوده و حتی ساختار ندارند و بنابراین نگهداری و تحلیل این داده‌ها یک نوع چالش است. ولی نمی‌توان این داده‌ها را کنار گذاشت.

وی افزود: کلان داده یا بیگ دیتا، ۵ بعد اصلی دارد که شامل حجم بالا، سرعت زیاد، تنوع، صحت و ارزش است. این داده‌ها به سرعت در حال اضافه شدن هستند و همین طور به حجم آن افزوده می‌شود. از طرفی باید از این داده‌ها به سرعت استفاده کرد تا درمان‌های جدید را بررسی کرد. برخی از این داده‌ها دارای صحت و کیفیت نیستند. این داده‌ها با وجود این‌که ساختار ندارند، اما ارزشمند هستند.

حقیقی گفت: یکی از فناوری‌هایی که در حوزه سلامت در سال‌های اخیر مطرح شده، اینترنت اشیا است. میلیاردها دستگاه در سراسر جهان به اینترنت متصل شده و داده‌ها را گردآوری کرده و با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. در جهان، بیمه‌ها از تجهیزات پوشیدنی استفاده کرده و سبک زندگی بیمه شدگان را کنترل می‌کنند و برنامه‌های تشویقی در این زمینه ارائه می‌کنند. بر اساس تجهیزاتی که بیمه شدگان در اختیار دارند، می‌توان داده‌ها را جمع آوری کرده و رفتار او را تحلیل کرد.

وی ادامه داد: هوش مصنوعی نیز در حوزه سلامت مطرح شده است. هوش مصنوعی بر اساس رفتاری که ما قبلا در اینترنت داشتیم، به ما توصیه‌هایی می‌کند. به طور مثال هوش مصنوعی می‌تواند به بیمه شده، خدمات خاصی را پیشنهاد بدهد که این موضوع با توجه به عملکرد و سن و سال و غیره، اتفاق می‌افتد. موضوع پردازش زبان طبیعی هم مطرح است و ربات‌ها برخی خدمات را ارائه می‌دهند. سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از چت بات‌ها زمان ارائه خدمت را کاهش بدهند.

استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی گفت: موضوع دیگر بحث رایانش ابری است. دیگر قرار نیست یک سازمان برای خودش شبکه و سخت افزار بخرد. حوزه سلامت یکی از اهداف خوب برای هکرها محسوب می‌شود. بنابراین می‌توان داده‌ها را روی فضای ابری برد. به این ترتیب، امنیت و سرعت بالاتر می‌رود.

https://www.ihiic.ir/News/1/20153

آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان